Историята на един хит: Seal – Kiss From a Rose

публикувано на

|

гледания

и

коментара

Трудно ще откриете по-добър пример за “филмова балада” от “Kiss From a Rose”. Преди емблематичното си позициониране в прочутия блокбъстър от 1995 година „Batman Forever“, песента вече има дълга история. Нейната елегантност се подсилва от неземното звучене на Seal – човек, чиято изключителна красота трансформира дори сериозните белези по лицето в пленяващ чар. Въпреки предизвикателното изкачване до върха, парчето затвърждава статута на музиканта в културния пейзаж.

Seal, роден в Лондон в семейство на майка от нигерийски произход и баща от бразилски произход, има нелеко детство. Преди да се срещне с родителите си, той е оставен в приемно семейство, където е подложен на насилие. Характерните черти на лицето му са резултат от рядка форма на лупус, която преболедува на ранна възраст. След смъртта на баща си Seal започва да води скитнически живот, като в един момент дори живее в клекшоп, докато паралелно учи архитектура. Музикалното му търсене започва с редица провали, като първите му демо записи са отхвърлени от всички звукозаписни компании. Именно през тези трудни години той полага основите на бъдещия си хит „Kiss From a Rose“, като записва първоначалната му версия на четирилентов магнетофон – цяло десетилетие преди светът да бъде завладян от песента.

Пътешествието на Seal към славата започва през 1988 година на оживената лондонска рейв сцена. Характерните му вокали за първи път прозвучават в песента „Superfly Guy“ на S’Express. Въпреки че участието на Seal е незначително, песента безспорно привлича внимание към името му. Година по-късно една случайна среща на парти в запознава Seal с известния DJ Adamski. Тяхната последвала колаборация „Killer“ се превръща мигновено в клубен химн. Парчето се изкачва до върха на британските класации и затвърждава статута му на изгряваща звезда с изключителен глас. 

Успехът на „Killer“ поставя Seal в светлината на прожекторите и привлича вниманието на големите лейбъли. В крайна сметка, той подписва договор със ZTT Records – звукозаписна компания, основана от емблематичния продуцент Trevor Horn (известен и като фронтмен на ню уейв новаторите The Buggles). ZTT е съвместно начинание, започнато през 1983 година от Horn, съпругата му Jill Sinclair и влиятелния музикален журналист Paul Morley.

Seal и Trevor изграждат изключително творческо партньорство по време на записите за едноименния дебют на Seal през 1991 година. Заедно те преработват „Killer“ без Adamski, въпреки че песента достига само до 100-тно място в американските класации. От друга страна, магнетичният денс рок хит „Crazy“ успява да превърне Seal в знаменитост на американския пазар, като достига до 7-мо място и докарва албума до платинен статус. Сътрудничеството им се задълбочава с втория самостоятелен албум на Seal – „Seal II“. Интригуващо е, че Seal първоначално се отказва от песента „Kiss From A Rose“ и не иска да я включва в проекта си, тъй като смята, че тя не отговаря на стилистиката на албума. Приятелката му Lynne Franks, модна журналистка, чува баладата един ден и го убеждава да преосмисли решението си. В крайна сметка, „Kiss From A Rose“ е издадена като втори сингъл от албума, след скромния успех на „Prayer For The Dying“. В официалния видеоклип Seal се изявява като моден фотограф. Въпреки че достига 20-то място в Обединеното кралство, тогава песента не успява да влезе в класациите на САЩ.

Първите филми за Batman на Tim Burton са комерсиален триумф и се харесват на критиката. По-мрачният тон на „Batman Returns“, обаче, отблъсква някои зрители и провокира Warner Bros да потърсят нова посока за франчайза. Те се обръщат към Joel Schumacher, известен с визуално впечатляващи, но сюжетно неубедителни ленти като „The Lost Boys“ и „Flatliners“. Подходът на режисьора е силно ориентиран към визуалното зрелище – решение, което дава очаквани резултати в прочутия „Batman & Robin“, който почти разрушава наследството на поредицата. Преди това обаче се появява „Batman Forever” – визуално богат филм, който става огромен касов хит, въпреки че критиците го осмиват и често го смятат за дори по-лош от своя наследник.

Саундтракът на „Batman Forever“ е аномалия – невероятен сблъсък на светове, в който ефирните вокали на PJ Harvey се съчетават с блясъка на бъдещата звезда Brandy. Тази ексцентрична селекция от песни може да се похвали с участието на Nick Cave, Mazzy Star, The Flaming Lips, Sunny Day Real Estate, The Offspring, Massive Attack и Iggy Pop. Албумът е лудо препускане през настроения и жанрове, свидетелство за смелата концепция на Joel Schumacher. Първоначално той иска да заложи и на нова песен на Seal, но съдбата се намесва. Докато музикантът е зает със записването на следващия си албум, режисьорът се влюбва в „Kiss From A Rose“. Първоначално предвидена за романтична сцена между Batman и Dr. Chase Meridian, песента в крайна сметка намира своето идеално място по време на финалните надписи на филма.

Joel Schumacher режисира и нов музикален видеоклип към песента. Второто видео на „Kiss From a Rose“ представлява до голяма степен монтаж на кадри от „Batman Forever“, прекъсвани от драматичните пози на Seal до символа на прилепа, докато копринената му риза се развява от вятъра. Цели осем години след композирането ѝ, песента се превръща в културен феномен. Въпреки краткотрайното си присъствие на върха на американските класации, песента е всепризната. 

Seal запазва в тайна истинското значение на „Kiss From A Rose“. Песента засяга проблемите на потенциално токсична връзка, за което свидетелстват строфи като: „To me, you’re like a growing addiction that I can’t deny / Won’t you tell me is that healthy, baby?” Ярките и въздействащи образи от текста – сивкава кула, цъфнала роза, покритите със сняг очи на Seal – допринасят за трайното очарование на песента. Макар че драматизмът ѝ заслужава Оскар, песента предшества филма и това не ѝ позволява да участва в надпреварата. Въпреки това „Kiss From A Rose“ получава заслужени награди „Грами“ за песен на годината и запис на годината.

След грандиозния успех на „Kiss From A Rose“ доминацията на Seal в класациите постепенно затихва. Единственият му последвал хит в топ 10 е през 1996 година с кавър на „Fly Like An Eagle“ на Steve Miller Band за саундтрака на филма “Space Jam”. Въпреки това, влиянието на Seal остава незаличимо. Отношенията му със супермодела Heidi Klum, включително приказното предложение за брак в иглу през 2004 година, отново го вкарват в заглавията на медиите, а статута му на публична личност продължава да тежи дълго след дните, в които беше лидер на музикалната сцена.

Сподели
Тагове

Препоръчваме:

Sabrina Carpenter – Short n’ Sweet

Звездата на Sabrina Carpenter изгря стремглаво това лято. Към този момент музиката на певицата продължава да доминира в радио ефира и стрийминг платформите. Заразното...

Nick Cave & the Bad Seeds – Wild God

Творческият път на Nick Cave е съпътстван от сериозно изучаване на вярата и загубата. От вдъхновените от Стария завет теми на ранните му творби...

Childish Gambino – Bando Stone and the New World

Първото, което чуваме в „Bando Stone and the New World“ е смразяващ диалог: „Ще умрем ли?“ - пита детски глас, изпълнен със страх; „не...

Последни публикации

Подобни статии

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here