Днешната Kesha не е същия артист, който чухме за първи път през 2009 година, когато “TiK ToK” стана най-продавания дигитален сингъл за онова време. Тогава тя беше един от много артисти, възползвали се от EDM вълната и рапирането в поп песни. Съвместно с машината за хитове Dr. Luke, Ke$ha се открои като една от малкото звезди с разпознаваем образ, макар и да изглеждаше като изфабрикуван отговор към успеха на Lady Gaga.
Разбира се, популярната култура днес е значително по-различна и едновременно с това Kesha е замесена в публична съдебна война с Dr. Luke от години, след като го обвини във физическо и сексуално насилие, както и тираничен контрол над кариерата ѝ. Въпреки че тя все още е обвързана с договор към лейбъла му Kemosabe Records, лейбълът-майка Sony прекъсна връзката с продуцента и зае ясна позиция в ситуацията. Отхвърлила комерсиалните стремежи в полза на психеделици и музикалните експерименти, днешната Kesha е значително по-интроспективна и духовна, макар и да не е забравила как се пишат запомнящи се песни.
Ако трябва да опишем новия пети албум на певицата “Gag Order” с една дума, тя ще е “искрен”. С помощта на легендарния продуцент Rick Rubin, американката е сътворила модерен аудиофилски запис с майсторски звук и красиви детайли в миксирането, които ще се оценят от всеки ценител на по-алтернативната музика. Парчетата плуват смело във водите на модерен ню ейдж и често експлодират в абстрактна еуфория. Освен абстрактни електроники, акустични китари и вокални хармонии, гласът на Kesha e суров и наситен с болка и гняв, докато текстовете поднасят мрачни изповеди като “All the doctors and lawyers have cut the tongue out of my mouth”.
Много от композициите навлизат в толкова потискаща територия, че изплува въпроса, дали “Gag Order” е предупреждение за опасностите в индустрията, отчаяна молба за помощ или източник на катарзис за певицата. Трудно бихме могли да препоръчаме албума не всеки фен на поп музиката, особено на онези, които разчитат на денс поп хитове или се надяват да чуят още един “Rainbow” (албум, който успя да даде контекст на травмата на Kesha в по-достъпна опаковка). Въпреки по-кратката си продължителност, проектът е многопластов и ангажиращ, а парчетата се доближават повече до подхода на алтернативни икони като Fiona Apple и Björk.
По договор “Gag Order” е последния албум, който Kesha прави за лейбъла на Dr. Luke. И докато много от нас очакваха той да бъде студено отмъщение, след финалните ноти от закриващото “Happy” си даваме сметка, че идеята е друга – звездата оставя миналото зад гърба си и търси мир. Може би именно това е и най-достойния среден пръст към Luke – Kesha слага край на задълженията си към него с уязвим и смел подход.
8.5/10
Слушайте в Spotify и Apple Music.