Противоречивата история на песента “Misery Business” на Paramore

8 видеоклипа, които дефинират Y2K space-age ерата 

Трудно ще откриете музикални видеоклипове от края на 90-те...

“Like a Prayer” на 35 години: Артистичният триумф на Madonna

През април 1989 е публикувано известното ревю на списание...

Историята на един хит: Diana Ross & The Supremes – Love Child

Музиката от ранните години на Motown Records рядко засяга...

Пет албума, които са елегантна “лебедова песен”

В бурния свят на музиката дори най-емблематичните изпълнители правят...

Историята на един хит: Cindy Lauper – Time After Time

Емблематичният хит на Cindy Lauper “Time After Time” излиза...

Share

Преди четири години Paramore решиха да изключат поп-пънк класиката “Misery Business” от концертния си сетлист. По време на концерт на групата в Nashville през 2018 година вокалистката Hayley Williams обяви: “Тази вечер ще изпълним тази песен за последен път. Взехме това решение, защото така го почувствахме. Смятаме, че е време да я оставим зад гърба си.” Четири години по-късно Paramore изненадаха феновете си на актуалните концерти с неочаквано изпълнение на парчето.

“Misery Business” от втория албум на Paramore “Riot!” (2007) е един от най-големите хитове на групата. Едновременно с това песента винаги е привличала противоречиви реакции, заради интернализираната мизогиния в текста. Повечето критики се фокусират върху строфата “Once a whore, you’re nothing more, I’m sorry that’ll never change”, заради обидната дума, slut-shaming-а и свеждането на жените до този етикет.

Още когато записва песента в студиото на 17-годишна възраст, Hayley Williams изразява резервите си спрямо текста, но продуцентът David Bendeth я насърчава да изпее думите. Самият David си спомня: “Williams ми казваше, че не смята, че е приемливо да нарича друга жена с тази дума. Отговорих ѝ, че с текста тя просто разказва история и обяснява ситуацията. Тогава тя се примири и измърмори: “Добре, ще изпея текста. Едва ли някога ще ми хареса, но ще го изпея.””

За съжаление, това не е единствената проблематична част. Разказвачът критикува бившата приятелка на Josh Farro (тогавашния китарист на Paramore), използвайки сексистки език, а видеоклипът разчита на същата идея. Притеснителни са и думите от текста “There’s a million other girls who do it just like you, looking as innocent as possible to get to who they want and what they like, it’s easy if you do it right, well I refuse”. С тях разказвачът се идентифицира като “различна от другите момичета”, докато критикува поведението им.

Години по-късно Hayley Williams ще обясни: “Тогава не знаех, че подхранвам онази токсична идея, в която се замесили толкова много други младежи преди мен. Идеята, че не съм като другите момичета и че има някаква религия на “готините момичета”. Дори не знам какво е това. Кой има правото да решава кои жени са “готини”? Мъжете ли? Или жените, които са поставени на някакъв недостижим пиедестал?”

През 2015 година Williams написа в блога си, че е променила чувствата си към “Misery Business”, когато е пораснала. Опитите ѝ да се дистанцира от песента продължиха и след като Paramore спират да я изпълняват на концертите си. Когато Spotify включват хита в плейлиста “Women in Rock” през 2020 година, Williams споделя в Instagram: “Наясно съм, че това е една от най-известните ни песни, но не искам тя да се използва в плейлист, проповядващ женска солидарност.”

Всички тези особености не могат да спрат хората да харесват песента, обаче. “Misery Business” си остава най-слушаната песен на Paramore в Spotify и до днес (с над половин милиард streams). Парчето става хит и в TikTok (хаштагът #miserybusiness има над 115 милиона преглеждания в приложението). Преди броени дни Williams сподели на сцената: “Преди 4 години ви казах, че ще спрем да свирим тази песен. Нямахме никаква идея, че 5 минути по-късно след като ме cancel-наха за това, че казвам думата “whore” в песен, всички в TikTok ще решат, че това е приемливо. Не мога да разбера този двоен стандарт.”

Цялата тази опитност намира отражение в новата музиката на Paramore. Hayley сподели наскоро пред The Guardian, че една от песните от предстоящия им албум се занимава с това как никой няма истински контрол върху това как го възприемат околните.