Някои албуми са директни. Темите и мотивите им са очевидни още на първо слушане. Други са по-объркващи. “Róisín Machine” (2020) спадаше към първата категория. Енергичните диско парчета, записани с помощта на DJ Parrot, се приземиха в реалност, в която всички се наслаждавахме на възраждане на 70-тарския жанр по време на пандемия. Róisín Murphy веднага се нареди до другите герои на деня – Jessie Ware, Dua Lipa и Kylie Minogue, а нейният прочит на денс музиката прозвуча по-алтернативно и клубно. Новият запис “Hit Parade”, обаче, е доста по-труден за дефиниране.
Завършен преди цели две години, “Hit Parade” отне дълго време. Róisín Murphy разказва, че е изпратила сурови демота на песните на ексцентричния немския продуцент DJ Koze, а той ги е трансформирал в нещо напълно различно. Легендарната певица се е изненадвала от всяко предложение, което той ѝ връщал онлайн. Традиционните кънтри и соул парчета се превърнали в пост-дъбстеп, смесен с фънк и със семпли от гласови съобщения и Tik Tok видеа на Murphy. Откриващото “What Not to Do” започва със снипет от телефонен разговор, по време на който ирландката казва “Come on, I’m ready, I’m really ready, let’s have it…”
Песните в “Hit Parade” са предизвикателство за слушателя, тъй като постоянно променят формата си и конфронтират открито всякакви жанрови конвенции. “CooCool”, “The House” и “Fader” представляват любопитен експериментален прочит на традициите на соул жанра с текстове, коментиращи смъртността и смелостта да бъдеш себе си, а “Free Will” и “You Knew” са сред най-добрите денс парчета, които ще чуете през 2023 година.
Въпреки качествата си, “Hit Parade” е разбираемо засенчен от противоречивите коментари на Róisín Murphy за транс общността и опозицията ѝ към лекарствата, блокиращи пубертета. Позицията на певицата беше особено неприятна за куиър сегмента от фен базата ѝ. Когато най-накрая коментира случая седмица по-късно, ирландката не се извини за нараняващите си думи, а само за разделението, което е предизвикала и заключи, че никога не е таргетирала музиката си към конкретна демографска група. Лейбълът Ninja Tune спря незабавно рекламната кампания за албума и според определени източници възнамерява да дари своите печалби от продажбите му на организации, които работят за борба с трансфобията. Това е позорен край за един от най-очакваните и смели албуми на годината.
LOUD Magazine категорично не подкрепя възгледите на Róisín Murphy. Наясно сме защо за много куиър фенове, “Hit Parade” e ‘dead on arrival’, но е трудно да му поставим оценка през призмата на нейните коментари. Може би единствено бихме коментирали колко изненадващи са те, предвид че някои от основните теми на албума са индивидуалността и свободата да разкриеш истинската си същност пред друг човек – усещане, което много от нейните куиър и транс фенове познават добре.
Ужасяващите думи на Róisín Murphy нямат общо с безспорните качества на албума, но хвърля мрачна сянка върху него. “Hit Parade” можеше да е един от най-знаковите албуми на годината, истинска противоотрова срещу екзистенциалната криза, настъпила след пандемията. Вместо това, той променя траекторията на кариерата ѝ по най-трагичния начин и ни напомня, че дори привидно прогресивните съюзници не винаги си държат на думите.
8/10
Слушайте в Spotify и Apple Music.