Чакането за нов соло албум на Beyonce продължи цели шест години. След страхотния “Lemonade” (2016) поп иконата издаде дуетен албум със съпруга си Jay-Z, както и саундтрак за римейка на “The Lion King” през 2019 година. Заглавието на седмия албум на певицата “RENAISSANCE” звучи изненадващо, но и логично в досегашния ѝ творчески канон. Значението е многопластово – дългоочаквано завръщане, пост-пандемичното събуждане на обществото или категория от бал.
16-те парчета в записа са поклон към чернокожата ЛГБТИ+ общност и препращат към ключов момент от куиър историята – възхода на балната култура в Ню Йорк. Въпросът, дали човек като Beyonce Knowles (cis хетеро жена) има правото да използва куиър културата за собствена печалба ще продължи да поражда противоречия. За разлика от някои други изпълнители (кхъм, Mabel, кхъм), обаче, трибютът на ‘Yonce звучи искрено и се приближава до чувството на първичния източник, посредством атрактивни семпли на легендарни транс и ballroom диджеи. Big Freedia, MikeQ, Kevin Aviance, Honey Dijon, Robin S, Chad Hugo, Ts Madison и още редица куиър имена получават звездния си момент тук.
Песните в “RENAISSANCE” не следват строга стурктура и често звучат непредвидимо и хаотично. В тази новооткрита свобода Beyonce отново намира начин да разгърне познатия си потенциал и същевременно да покори нови територии. Промяната след емоционално-наситения “Lemonade” беше наложителна, но все пак е възхитително, че певицата не е направила “лесен” поп албум, който сме слушали и преди, а е продължила да търси нови начини да изразява себе си. Настрана от хумористичната строфа “them Karens just turned into terrorists”, “RENAISSANCE” е лишен от тежки политически послания и разчита на това, че насладата на чернокожите куиър хора е форма на политически протест сама по себе си.
В един толкова хомогенен проект е трудно да отличим някои песни за сметка на други, но сред най-запомнящите се моменти определено са централното “VIRGO’S GROOVE”, в което Beyonce упражнява виртуозните си вокални умения без ограничения, умереното “PLASTIC OFF THE SOFA”, което носи вайба на Sade, танцувалното “AMERICA HAS A PROBLEM” и закриващата диско бомба “SUMMER RENAISSANCE”, която цитира Donna Summer и построява мост между Studio 54 и баловете.
Хедонистичен, еротичен и експериментален, “RENAISSANCE” трудно би могъл да бъде сравнен с предните записи на Beyonce, но заслужава специално признание. През годините сме свикнали да разглеждаме чернокожата звезда като неземно създание, но в новия си запис тя изоставя стремежа към съвършенство, позволява си да бъде хаотична и безгранична и, в резултат на това, постига поредния си триумф.
9/10
Слушайте в Spotify и Apple Music.