Как Auto-Tune трансформира модерната музика

публикувано на

|

гледания

и

коментара

Малко са музикалните технологии, които са толкова разпространени и критикувани, колкото Auto-Tune на Antares. Създаден през 1997 като фин инструмент за усъвършенстване на вокалите и оптимизиране на процеса на записване, той се превърна в популярен елемент на съвременната музика. През 2018 Pitchfork дори нарече Auto-Tune „звукът на 21-ви век досега“. Въпреки че критиците често твърдят, че ефектът е достигнал своя зенит, той продължава да определя поп сцената. През своята повече от 20-годишна история Auto-Tune намери мястото си в поп, хип-хоп, електроник, R&B и инди жанровете и дори положи основите на нови жанрове като хиперпоп.

Устойчивата значимост на Auto-Tune се дължи на различни фактори. Въпреки че съответствието му с нашата наситена, дигитална култура е значимо, това, което ни впечатлява най-много през последните години, е творческата свобода, която той дава на артистите да изследват и да експериментират с гласовете си. Вместо да използват Auto-Tune за поправяне на несъвършенства в записите, много артисти днес пеят или рапират директно чрез технологията, намирайки артистични възможности, които някога са били немислими. Много вокалисти култивират техники за изпълнение и запис с Auto-Tune и откриват начини, по които могат да пеят, които влияят на корекцията на височината на тона и превръщат гласа им в нов тип музикален инструмент. 

Пътят до успеха на Auto-Tune е интересен. Andy Hildebrand, математик и инженер-геофизик, първоначално разработва алгоритми за обработка на сеизмични вълни, докато работи в ExxonMobil. Пътят му обаче се променя изненадващо, след като напуска Exxon, посещава музикално училище и през 1989 създава Antares Audio Technologies. По време на случаен разговор по време на обяд някой шеговито заговаря за: „технология, която ми позволява да пея вярно!“ Тази на пръв поглед неангажираща шега предизвиква размисли у Hildenbrand, за това как неговите алгоритми могат да бъдат използвани за корекция на височината на тона. Така в този ключов момент се ражда Auto-Tune.

Първоначално технологията е била предназначена за фина корекция на височината на тона, запазвайки другите характеристики на гласа. Този проект е имал за цел да модернизира процеса на записване, като намали необходимостта от продължителни дублирания и презаписи. По същество Auto-Tune функционира, като получава входящ аудиосигнал, открива височината на тона в реално време и я коригира по предварително зададена скала. Забележително е, че той постига това за около 2 милисекунди – характеристика, която е от решаващо значение за неговата използваемост в реално време.

Въвеждането на Auto-Tune става очевидно с хита на Cher „Believe“ от 1998. Ефектът е непогрешим още от началния куплет, като се чува най-вече в думите „And I can’t break through“ и „It’s so sad that you’re leaving“. Песента се изстрелва на върха на класациите, превръщайки се в един от най-успешните сингли на годината. Използването на Auto-Tune от Cher бележи значителна новост в популярната музика и предизвиква любопитство към технологията, която стои зад характерното вокално звучене. Първоначално продуцентът на Cher – Mark Taylor се опитва да припише ефекта на вокодер – технология, която променя вокалите по различен начин, като напълно заменя оригиналния тон на изпълнителя. Почти незабавно, обаче, истината излиза наяве. 

Auto-Tune набира още по-голяма скорост в средата и края на първото десетилетие от новия век, като изпълнители като T-Pain повеждат музиката в тази насока. В дебютния му албум от 2005 „Rappa Ternt Sanga“ ефектът е широко застъпен, а през 2007 излиза „Epiphany“, в който продължава да се демонстрира централната роля на технологията. През същия период изпълнители като Jamie Foxx, Snoop Dogg, T.I., Akon и Black Eyed Peas също експериментират с Auto-Tune. Никой от тях, обаче, не постига същия ефект, като Kanye West в един от най-силните си албуми “808s & Heartbreak”. Проектът е наситен с ефекта, особено забележим, поради суровите и емоционални вокали, които го подтикват да комуникира човешката уязвимост и чувствителност по новаторски начин.

Въпреки че Auto-Tune ще продължи да доминира на музикалната сцена през следващите години, не всички приветстват влиянието му. През 2009 Jay-Z изразява недоволството си в „D.O.A. (Death of Auto-Tune)“, а през 2010 списание TIME дори включва Auto-Tune в списъка си с 50-те най-лоши изобретения. Но защо ефектът продължава да предизвиква спорове? В края на краищата, китаристите не са критикувани за това, че използват “прагчета”, а Auto-Tune служи като вокален еквивалент на това по функция.

Критиците често твърдят, че технологията компрометира автентичността, като пропускат факта, че вокалите са били старателно обработвани и подобрявани с ефекти като delay и reverb много преди появата на софтуера. Редица хора вярват, че музиката, изпълнена на живо или записана с минимална обработка, по своята същност е „по-добра“. Това, обаче, не трябва да бъде единственото мерило за нейната стойност, най-важното е как музикалната идея резонира със слушателя.

Влиянието на Auto-Tune се простира отвъд навлизането в утвърдени жанрове; то също така е допринесло за създаването на нови такива, като например хиперпоп. Този жанр се създава и култивира от различни онлайн куиър общности и колективи, като PC Music през 2013. Хиперпопът често цели да разруши конвенционалните музикални рамки, като използва експериментални методи, част от които е радикалната вокална манипулация с помощта на Auto-Tune – звучене, което ще чуете при SOPHIE, Dorian Electra и Charli XCX.

Съвременната музика дължи много на Auto-Tune – инструмент, първоначално създаден за фино усъвършенстване на височината на тона. И все пак историята на тази технология е доказателство, че манипулирането на вокалите е важен стълб сред съвременните музикални иновации и, че съвременния човек открива дълбокото очарование в това да наблюдаваш как човешкият глас, някога познат и предвидим, се променя, изкривява и преобразява до неузнаваемост.

Сподели
Тагове

Препоръчваме:

The Smile – Cutouts

В един епизод на подкаста “Dissect” на The Ringer, в който се анализира албума “In Rainbows” на Radiohead, едно интересно заключение обяснява защо групата...

Coldplay – Moon Music

Неотдавна Coldplay разкриха, че планират да сложат край на дискографията си след 12-тия си албум. Това е и причината над Chris Martin и компания...

Албумите на 2021 година

2021 година беше паметна. Докато изживявахме загубата на света такъв, какъвто го познаваме, изкуството ни даде възможност да забавим темпото, да се обърнем към...

Последни публикации

Подобни статии

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here